Ondertiteling van uw video's | YYZ Design
16421
post-template-default,single,single-post,postid-16421,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Ondertiteling van uw video’s

Ondertiteling van uw video’s

Waarom ondertiteling?

Video wordt steeds belangrijker. Een foto zegt meer dan duizend woorden maar een video zegt nog veel méér. Online video groeit de laatste tijd gigantisch en is ook niet meer weg te denken uit je marketing. De verwachting voor 2017 is dat online video zo’n 74% van al het internetverkeer zal genereren.

Facebook heeft onlangs zijn algoritme aangepast. Hierbij geeft Facebook berichten met video voorrang op berichten met bijvoorbeeld alleen maar tekst. Een bericht met video zal dus eerder opvallen bij jouw klant.

Een belangrijk aspect wordt vaak echter vergeten: ondertiteling.

Video wordt op socialmediakanalen als Facebook en Instagram automatisch gestart. Echter, de video’s worden zonder geluid afgespeeld. Zo’n 85% van de kijkers bekijkt video’s zonder geluid. Mede doordat de video’s zonder geluid worden gestart, maar ook omdat geluid niet mogelijk is omdat je klant bijvoorbeeld in de trein zit, op het werk of door storend achtergrondgeluid het geluid van de video niet kan horen. Daarnaast zijn er nog zo’n 1,5 miljoen doven en slechthorenden in Nederland.

Vaak zijn de eerste 3 (!) seconden in een video het belangrijkst. Als het dan voor je klant niet duidelijk is waar de video overgaat, scrollt hij verder. Zorg daarom voor ondertiteling of een ander vorm van tekst in uw video

Soorten ondertiteling

Er bestaan twee soorten ondertiteling: Open Captions en Closed Captions (CC).
Open Captions is ook wel bekend als ‘ ingebrande ondertiteling’, deze zit als het ware ‘vast’ in de video en kan niet uitgezet worden. Je kunt je video op elk gewenst platform uploaden (YouTube, Facebook, Vimeo), de ondertiteling staat er altijd in. Voor het maken van Open Captions is speciale software nodig.

Closed Captions werken met een SubRip-bestand (.srt). Dit zijn gewone tekstbestandjes met de ondertiteling en een tijdcode waarop de ondertiteling in beeld moet verschijnen. Een .srt-bestand is makkelijk zelf te maken met bijvoorbeeld YouTube. Heb je eenmaal een .srt-bestand, dan kun je dit weer gebruiken in je video’s op YouTube of Vimeo. Instagram heeft (nog) geen mogelijkheid om .srt-bestanden in te voegen. Ga je echter video in je advertenties gebruiken, dan kun je wél ondertiteling toevoegen. Dit loopt dat via het advertentiesysteem van Facebook. Voor een Instagram-bericht met video ben je dus aangewezen op een ingebrande ondertiteling.

Ondertiteling laten maken

Het maken van een ondertiteling is niet heel erg lastig. Via Videobeheer in YouTube is een ondertiteling makkelijk zelf te maken. Het nadeel is dat dit een tijdrovend klusje kan zijn. Daarnaast zijn de gemaakte .srt-bestanden (nog) niet op Instagram, LinkedIn of Twitter te gebruiken. Hier ben je dus gebonden aan de ‘ingebakken’ ondertiteling.

Wij nemen het ondertitelen van uw video graag voor je uit handen. Kijk voor de prijzen van het ondertitelen op de pagina Ondertiteling van je Video.

Geen reactie's

Geef een reactie